نوشته های یک مسافر
نوشته های یک مسافر

نوشته های یک مسافر

wallstreet 2008

امروز تو پوشه ی بورس یه فیلم دیدم به اسم wallstreet  . دوبله شده بود و کیفیت ویدئوییش داغون بود. خیلی جالب و خلاصه از بحران مالی 2008 که اقتصاد دنیا رو فلج کرده بود صحبت کرده بود . موسسات مالی به مردم وام برای خرید خونه دادن. بعد از مدتی مردم نتونستن وام هارو پرداخت کنن،خونه هاشون گرفته شد و یکی یکی شرکت های بزرگ مثل دومینو سقوط کردن. بعد از کلی راهکار دولت وارد کار میشه و نقدینگی به بانک ها تزریق می کنه که اونا وام بدن و رکود اقتصاد تموم بشه . اقتصاد و بیزنس مباحث جالبی هستن . حتی من که دیگه علاقه م به بیزنس کم شده توی دانشگاه مباحث اقتصاد و مالی و بازاریابی رو عاشقش بودم. فقط مشکل اینجاس که تمام تئوری هایی که ما خوندیم مربوط به اقتصاد های غرب که سازوکار و قوانین تعریف شده و مشخصی داره ، در حالی که تو این مملکت همچین سیستمی وجود نداره و اصلا معلوم نیس اقتصاد ایران چه جوری کار می کنه. اما چیزی که مشخصه تو اقتصاد ما به جز دزدی و اختلاس و رانت و اقتصاد حکومتی و .... چیز دیگه ای حاکم نیس و اصلا شرایط و مکان مناسب و مطمئنی برای سرمایه گذاری و کسب و کار وجود نداره. خودم به شخصه به هر راهی که برای  کسب و کار فکر میکنم ( با اینکه طرح های خوبی هم میتونن باشن) اما بدون پول و آدم گردن کلفت راه به هیچ جایی ندارم. و فقط من نیستم .خیلیا هستن که چندرغاز سرمایشون به خاطر یک مشت موجود بی مغز نابود شد.

این حرفا تکراریه .... گفتن دوباره و چند باره و صد باره ش هیچ دردی رو دوا نمیکنه. تنها چیزی که نیازه یه حرکته . یه حرکت با هدف مشخص.........

فیلم ایرانی

من معمولا فیلم ایرانی نمی بینم. اخه موضوعاتشون برام جالب نیس. فکر میکنم فیلم های طنز و کمدی ایران برای دیدن خوب باشه و بقیه ی موضوعاتش برای من جالب نیس.

چند وقت پیش تو وبلاگ یکی از بچه در مورد فیلم آذر خوندم . منظورش فیلم آذری بود که نیکی کریمی بازی کرده بود.

فیلم آذری که من گرفته بودم مال چند سال پیش بود و مهتاب کرامتی بازی کرده بود.یه زنی که شوهرش مرده و میخواد ازدواج مجدد کنه و یه بچه ی معلول ذهنی داره . روزی که میخواد عقد کنه هزارجور مشکل براش پیش میاد . اگه میخواین ببینین کلا  نشون میده زن بدبختیه . سینمای ایران هم فقط  رسالتش اینه که نشون بده زن یه موجود بدبخت و وابسته س.  نمیخوان فیلمی بسازن که به زنها یاد بده که برای اینکه خودشونو بسازن و به هیچ جنس مذکری نیاز ندارن . 

بگذریم....

یه فیلم دیگه دیدم به اسم خجالت نکش . طنز بود و جالب بود . شوهری که طبق حرف سیاستمداران عمل میکنه و یه بار به گفته ی خودشون کنترل جمعیت میکنه وخودشو عق.یم می کنه و رییس جمهور بعدی میگه بچه بیارید و دوباره خودشو عمل می کنه  وبچه دار میشه . زنش هم حامله که شده چون سن بالا بوده خجالت میکشه و نگران حرف مردمه .

(اصلا حال ندارم داستانو تعریف کنم )

+ امشب آهنگ جدید میاد از خواننده های مورد علاقه م . طبق معمول سالی یه آهنگ 


علی مردان خان

دو سه هفته ی پیش روز جمعه که معمولا اتاقمو مرتب می کنم یه کتاب صوتی تقریبا موزیکال گذاشتم چند سالی بود که میخواستم گوش بدم . 

اسمش علی مردان خان بود و فکر کنم مال قبل از انقلاب بود . داستان خانواده ای که بچه دار نمیشدن و در اخر با هر روشی که شده  صاحب یک پسر شدن.

علی مردان خان به خاطر تک بودنش و عزیز دردونه بودنش تبدیل شده بود به یه بچه ی گستاخ که همه از دستش کلافه بودن . معلم علی مردان خان پدر و مادر بچه رو مجبور می کنه که مدتی مسافرت برن تا بچه رو ادب کنه که این کار موثر بود و باعث شد علی مردان خان درست تربیت بشه . 

اما...

کم نیستن علی مردان خان های دوروبرمون 

یکیش برادر کوچیک من که از بس لوسش کردن الان یاغی شده و هر کاری بخواد می کنه و هیچ کس هم حریفش نمیشه . حتی وقتی بوی گند سیگار میده کسی چیزی بهش بگه شروع می کنه هوار هوار کردن و چیزی رو شکستن . 

باورتون نمیشه ولی دلم میخواد یه بلایی سرش بیاد که ماه ها بشینه تو خونه یا بیمارستان که حالیش بشه با وحشی بازی به هیج جا نمی رسه.

البته به مامان بابام گفتم که بچه کوچیکتون اخر و عاقبت خوشی نداره .

اصل ماجرا اینه که به بچه هاتون محبت کنید ولی لوس بارشون نیارین که پس فردا ازتون طلبکار باشن .

+ کاش جامعه و خانواده ها بدونن دارن چه نسلی رو برای آینده آماده می کنن. دهه شصتی ها که تو جنگ تموم شدن . ما دهه هفتادی ها که بدبخت شدیم. تو سری خوردیم از دهه شصتی ها و دهه هشتادیا واسمون شاخ شدن . دهه هشتادی ها هم که تو ایستاگرام مشاهده شون می کنین. 

آخر و عاقبت مملکت چی میخواد بشه ....